Home / ΧΡΟΝΟΚΑΨΟΥΛΑ  / Το Θείο δράμα και οι πιο εμβληματικές “ενσαρκώσεις” του Χριστού στην μικρή και μεγάλη οθόνη [ΒΙΝΤΕΟ]

Το Θείο δράμα και οι πιο εμβληματικές “ενσαρκώσεις” του Χριστού στην μικρή και μεγάλη οθόνη [ΒΙΝΤΕΟ]

ΕDITORIAL: Η αγαπημένη στήλη των σινεφίλ  του “Νήσος Κως” και “e-Νήσος Κως”, δημιουργεί ένα μικρό αφιέρωμα  με τις πιο αξέχαστες … ταινίες και ενσαρκώσεις του Χριστού στη μεγάλη και μικρή οθόνη που μας “στιγμάτισαν” τις άγιες ημέρες του Πάσχα. Διάσημοι και μη ηθοποιοί, ενσάρκωσαν τον Θεάνθρωπο κι έμειναν στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου και της τηλεόρασης, όπως και  οι ταινίες που εξιστορούσαν τη ζωή και τα πάθη του Χριστού μέχρι την Ανάστασή Του. Εμείς επιλέξαμε τις πιο χαρακτηριστικές και κλασσικές ταινίες (και σήριαλ) που και φέτος έχουν τον πρώτο λόγο αυτή την τηλεοπτική περίοδο, στους δέκτες μας.

 

 

 

 

 «Ο Χιτών» (1953)

 

 

Ο σκηνοθέτης Henry Koster μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το διάσημο μυθιστόρημα του Lloyd C. Douglas με τον Richard Burton, τη Jean Simmons και τον Victor Mature και αφηγείται την ιστορία του Μάρκελου, ενός Ρωμαίου στρατιωτικού που ηγήθηκε της ομάδας που σταύρωσε το Χριστό. Ο Μάρκελος βασανίζεται από ενοχές όταν παίρνει στα χέρια του τον χιτώνα που φορούσε ο Χριστός στο σταυρό και επιστρέφει στα μέρη που δίδαξε, για να «γνωρίσει» καλύτερα τον άνθρωπο που… εκτέλεσε.

 

 

 

 

 

 «Βαραββάς» (1961)

 

 

Ο Anthony Quinn στο ρόλο του Βαραββά, του ληστή που απελευθερώθηκε αντί του Χριστού από τον Πόντιο Πιλάτο, ο οποίος θα ζήσει μια δραματική οδύσσεια που θα τον φέρει από το ζυγό της σκλαβιάς, στις αρένες ως μονομάχο για να έρθει αντιμέτωπος με το θάνατο πολλές φορές πριν ανακαλύψει τη χριστιανική του πίστη. Μαζί του ένα εκλεκτό καστ (Silvana Mangano, Vittorio Gassman, Jack Palance, Ernest Borgnine), σκηνοθετημένο με πάθος από τον Richard Fleischer.

 

 

Σύμφωνα με κριτικούς κινηματογράφου, ελάχιστοι θυμούνται τον Ιησού στην ταινία του Richard Fleischer «Βαραββάς» με τον Anthony Quinn. Ήταν ο Roy Mangano, αδελφός της Silvana Mangano, αλλά κάτι ο ρόλος που ήταν μικρός, κάτι που η ταλαντούχα της οικογένειας ήταν η μεγάλη αδερφή, παραδόξως δεν έμεινε στη μνήμη του κοινού.

 

 

 

 

 

 

 

«O Ιησούς από τη Ναζαρέτ» (1977)

 

 

Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ (Jesus of Nazareth) είναι μία τηλεοπτική μίνι σειρά βρετανικής και ιταλικής παραγωγής συνολικής διάρκειας 371 λεπτών. Θεωρείται ως η μεγαλύτερη θρησκευτική παραγωγή στην ιστορία της μικρής και της μεγάλης οθόνης, που αναφέρεται στη Γέννηση, τη Ζωή, τα Πάθη και την Ανάσταση του Ιησού Χριστού. Ο Ιταλός σκηνοθέτης Franco Zeffirelli απέδωσε με ευλάβεια τα Πάθη του Ιησού, αναπαριστώντας τα γεγονότα με πίστη στις Γραφές και απόλυτο σεβασμό στην ιερότητα του θέματος. Τα γυρίσματα κράτησαν 4 χρόνια και έγιναν στις αυθεντικές τοποθεσίες και ο Zeffirelli εξασφάλισε ένα επιτελείο διάσημων ηθοποιών και κομπάρσων όπως: Robert Powell, Anthony Quinn, Ernest Borgnine, James Farentino, Christopher Plummer, Olivia Hussey, Claudia Cardinale, Laurence Olivier, Peter Ustinov, ο Γιώργος Βογιατζής και πολλοί άλλοι.

 

 

 

 

 

Η καθοριστική επιλογή ήταν ο Robert Powell για τον ρόλο του Χριστού, καθώς η εικόνα του ανταποκρινόταν πλήρως στο επί αιώνες “αρχέτυπο” της Δυτικής Εκκλησίας για τον ιδρυτή της θρησκείας: πρασινογάλανα μάτια και καστανά μακριά μαλλιά, μαζί με μία «υπερβατική» παρουσία (εκτός όλων των άλλων τεχνασμάτων ο σκηνοθέτης του είχε απαγορεύσει να ανοιγοκλείνει τα μάτια, καθ` όλη τη διάρκεια της ταινίας). Στη σκηνή της Σταύρωσης, ο πρωταγωνιστής ήταν εξαντλημένος, ύστερα από τη δίαιτα 12 ημερών που είχε επιβάλλει στον εαυτό του, πριν από το γύρισμα, για να φαίνεται όσο πιο «ρεαλιστικός» μπορούσε.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Ο Τελευταίος Πειρασμός» (1988)

 

 

 

Ο Martin Scorsese μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το αριστούργημα του Νίκου Καζαντζάκη, το οποίο εξόργισε την Ορθόδοξη Εκκλησία αφού «τόλμησε» να δείξει την ανθρώπινη πλευρά του Θεανθρώπου, με αποτέλεσμα να αφοριστεί. Ο Willem Dafoe είναι εκπληκτικός στο ρόλο του Χριστού, ενώ οι Harvey Keitel και Barbara Hershey διαπρέπουν στους ρόλους του Ιούδα και της Μαρίας Μαγδαληνής. Ήταν τέτοιες οι αντιδράσεις, που κανένας δεν τον ταύτισε με το Χριστό, παρά την πολύ καλή ερμηνεία του. Σε πολλές χώρες απαγορεύτηκε η προβολή της ταινίας, ενώ στην Ελλάδα πρόλαβαν να την δουν περίπου 300.000 θεατές, όταν και αποσύρθηκε από τον φόβο επεισοδίων που θα προκαλούσαν “πιστοί”, που βρισκόντουσαν έξω από τους κινηματογράφους με σημαίες και σταυρούς. Δεν μπορούσαν να αντέξουν την εικόνα ενός Ιησού Χριστού που υποκύπτει στους σεξουαλικούς πειρασμούς της Μαρίας Μαγδαληνής…

 

 

 

«Τα πάθη του Χριστού» (2004)

 

 

Ίσως η μοναδική ταινία που επισκίασε σχεδόν όλες τις προηγούμενες εκδοχές στον κινηματογράφο, με την “αυθεντικότητα” της αραμαϊκής γλώσσας, την τραχύτητα και την ωμή βία σε σκηνοθεσία του Mel Gibson.

 

 

 

 

Ειδικά η σκηνή του μαστιγώματος είναι ανατριχιαστική καθώς «παραμορφώνει» εντελώς τον πρωταγωνιστή Jim Caviezel. Πάντως, σύμφωνα με θεολόγους, τα ρωμαϊκά βασανιστήρια που υπέστη ο Ιησούς τις τελευταίες του στιγμές, δεν απείχαν από την κινηματογραφική αναπαράσταση τους.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πληροφορίες: Wikipedia/Youtube