Home / ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ  / ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ  / Βασίλης Βογιατζής: “Ένα κλικ και φύγαμε…”

Βασίλης Βογιατζής: “Ένα κλικ και φύγαμε…”

EDITORIAL: O εξαιρετικός συνεργάτης μας Βασίλης Βογιατζής έχει το χάρισμα να γράφει – ας μου επιτραπεί η έκφραση – “διαχρονικά”!Η διορατικότητά του, σε συνδυασμό με ότι … – δυστυχώς – τίποτα δεν αλλάζει σ’ αυτή την χώρα, μετατρέπουν τα γραπτά του και τις σκέψεις του σε μικρά “αποσπάσματα” γεγονότων στο χρόνο, που μπορούν να είναι το ίδιο επίκαιρα, όπως και τη στιγμή που “ζωντάνευαν” για πρώτη φορά σε ένα κομμάτι χαρτί. Τρανή απόδειξη της διορατικότητας του συνεργάτη μας  το κείμενο που ακολουθεί, το οποίο γράφτηκε τον Μάρτιο του… 2017! Καλή σας ανάγνωση.

 

 

 

Δίκτυο 2.0

 

 

 

 

Με μερικές εξαιρέσεις διορατικότητας , οι επιχειρήσεις καθυστερούν γενικά να ανταποκριθούν στο καινούριο… Όταν το κάνουν όμως , το καταβροχθίζουν. Ένας μικρός αριθμός πρωτοπόρων μετατρέπει μια καινούρια ιδέα σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα , μέχρι να αρχίσουν όλοι να τους αντιγράφουν. Μετά το καινούριο γίνεται νόρμα , και το γήπεδο γίνεται πάλι επίπεδο. Αυτό ισχύει τόσο για την τεχνολογία των επικοινωνιών όσο και για οτιδήποτε άλλο. Σήμερα έρχεται το Ίντερνετ και ότι απορρέει από αυτό. Ωστόσο , κάποιοι πιστεύουν ότι «αυτή την φορά είναι διαφορετικά».

 

 

Οι ιδέες για την δυνατότητα επικοινωνίας που έδινε η ανταλλαγή ηλεκτρονικών πακέτων και η διαδικτύωση εμφανίστηκαν στο ΜΙΤ στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ενώ το πρώτο δίκτυο με υπολογιστές που επικοινωνούσαν μέσω μιας τηλεφωνικής γραμμής κατασκευάστηκε το 1965. Έπρεπε όμως να φτάσουμε στο 1980 για να καταλάβουν οι επιχειρήσεις τις δυνατότητες , έτσι η πρώτη ηλεκτρονική έκθεση έλαβε χώρα το 1988. Το Ίντερνετ είναι το δικτυακό πλαίσιο που δίνει τις δυνατότητες , αλλά οι επιχειρήσεις ενδιαφέρονταν περισσότερο για τις εφαρμογές που μπορούσες να στηρίξεις επάνω του και συγκεκριμένα για την υπηρεσία του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και της ανταλλαγής μηνυμάτων.

 

 

 

Οι εταιρείες πολύ σύντομα εκμεταλλεύτηκαν τα οφέλη του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ως μέσου επικοινωνίας , αν και η χρήση του ως διαύλου μάρκετινγκ υπονομεύτηκε από την αλόγιστη χρήση ανεπιθύμητων μηνυμάτων(spam).Οι εταιρίες και οι πελάτες τους πλησίαζαν με πολύ μεγάλη επιφυλακτικότητα το διαδίκτυο , ενώ πολλές αρχικές εταιρικές ιστοσελίδες δεν περιείχαν παρά μόνο πληροφορίες. Το ηλεκτρονικό εμπόριο άρχισε δειλά δειλά την πορεία του , κατά βάση στις δοσοληψίες μεταξύ επιχειρήσεων. Καθώς οι επιφυλάξεις του κοινού σχετικά με την ασφάλεια άρχισαν να υποχωρούν και η ικανοποιητική Online αγορά βιβλίων ή διακοπών παγίωσε την εμπιστοσύνη , το ηλεκτρονικό λιανικό εμπόριο στάθηκε τελικά στα πόδια του και έφτασε σε κάθε ηλεκτρονική γωνιά του λιανικού εμπορίου. Με χαμηλότερα κόστη συναλλαγών και συνεπώς χαμηλότερες τιμές , οι ηλεκτρονικές αγορές αυξήθηκαν κατά 50% μέσα στο 2006 , φθάνοντας το 10% όλων των πωλήσεων λιανικής της Βρετανίας , αν και στις ΗΠΑ το μερίδιο είναι ακόμη γύρω στο 3%.Για τους δραστήριους επιχειρηματίες και κάποιους παρόχους υπηρεσιών αυτή η αλλαγή θα μπορούσε να μην σημαίνει τίποτα παραπάνω από ένα επιπλέον δίκτυο διανομής. Ωστόσο τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν νιώσει να φεύγει το έδαφος κάτω από τα πόδια τους , καθώς όλο και περισσότεροι πολίτες επιλέγουν την ενημέρωση τους μέσω ιστολογίων και ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης , αντί για την έντυπη δημοσιογραφία και την τηλεόραση.

 

 

Ένα κλικ και φύγαμε

 

Είναι σαφές , ότι το διαδίκτυο δεν θα καταστρέψει τα τούβλα ή τον ασβέστη , αλλά ακόμη και στις ΗΠΑ που πάρα πολλοί ψωνίζουν ακόμη εκτός διαδικτύου , στην πράξη παίρνουν τις αγοραστικές τους αποφάσεις βασιζόμενοι σε πληροφορίες του δικτύου , σερφάροντας από σελίδα σε σελίδα και συγκρίνοντας τιμές και προδιαγραφές. Αλήθεια , πόσες φορές εσείς οι ίδιοι δεν διαμορφώσατε την στάση σας απέναντι σε ένα προϊόν τεχνολογίας , αφού διαβάσατε μια κριτική κάποιου άλλου αγοραστή; Η άλλη πλευρά του νομίσματος είναι ότι κάποια καταστήματα έχουν αρχίσει να μοιάζουν περισσότερο με εκθέσεις προϊόντων καθώς οι πελάτες πηγαίνουν σε αυτά για να πάρουν μια πιο απτή εικόνα και μετά ψωνίζουν μέσω του διαδικτύου. Η εύρεση μια εταιρείας πχ στο Google έχει μπει στην καθημερινότητα μας και για πολλούς , αν όχι όλους , έχει γίνει η βασική μέθοδος αγορών και ανεύρεσης πληροφοριών. Οι εταιρείες δεν χρειάζονται μόνο κάποια παρουσία στο διαδίκτυο , αλλά η παρουσία τους πρέπει να είναι και κολλητική. Το διαδίκτυο είναι το πιο εγωιστικό περιβάλλον του κόσμου , όπως λένε οι άνθρωποι της Yahoo.

 

 

Το σκάσιμο της φούσκας των dot.com άφησε ξέπνοη τη νέα οικονομία(για λίγο βέβαια) κι έμοιαζε να δικαιώνει όσους πίστευαν ότι η διαδικτυακή επανάσταση δεν ήταν δα και κάτι τόσο τρομερό. Ανάμεσα σε αυτούς ήταν και ο Μάικλ Πόρτερ (Οι πέντε δυνάμεις του ανταγωνισμού , προηγούμενο άρθρο).Απέρριψε την ιδέα ότι το Ίντερνετ ήταν κάτι που μας ξέκοβε από το παρελθόν , επιμένοντας ότι ήταν μέρος της συνεχιζόμενης επανάστασης της πληροφορικής , αντίστοιχο με ένα scanner.Ο Ντον Ταπσκοτ ,ένας από τους συγγραφείς του Digital Capital, διαφώνησε κάθετα, ισχυριζόμενος ότι το Ίντερνετ άλλαζε ήδη με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Το αποκάλεσε νέα υποδομή του 21ου αιώνα , το «μηχανισμό μέσω του οποίου άτομα και οργανώσεις ανταλλάσσουν χρήματα , διεξάγουν δοσοληψίες, ανακοινώνουν γεγονότα , εκφράζουν απόψεις και γνώμες και συνεργάζονται για να αναπτύξουν καινούρια γνώση». Ενώ ο Πόρτερ πίστευε ότι η γενική υιοθέτηση θα έκανε το Ίντερνετ ουδέτερο ως πηγή συγκριτικού πλεονεκτήματος , ο Τάπσκοτ αντέτεινε ότι θα επέτρεπε στις εταιρείες να δημιουργούν μοναδικά προϊόντα , αν απαλλάσσονται από την φύρα , να διαφοροποιούν τους εαυτούς τους και να προσεγγίζουν νέους πελάτες και προμηθευτές. Στην πραγματικότητα το διαδίκτυο είναι ήδη ένα πολύ διαφορετικό πλάσμα από τον αρχικό , σχετικά παθητικό , σελιδοκεντρικό εαυτό του. Κάποτε το διαδίκτυο ήταν ένα μέρος που επισκεπτόσουν. Σήμερα το διαδίκτυο είναι ένα μέρος που πηγαίνεις για να κάνεις την δουλειά σου. Αν φυσικά θες να την κάνεις καλά. Υποδεχθείτε τον νέο απόλυτο πρωταγωνιστή , το Δίκτυο 2.0.

 

 

 

 

Συμμετοχή , όχι δημοσίευση

 

 

Ο Τάπσκοτ είχε δίκιο όταν διαβεβαίωνε ότι το Δίκτυο γινόταν κάτι παραπάνω από ένα μείγμα εμπορικού κέντρου και Χρυσού Οδηγού. Εάν το Δίκτυο 1.0 είχε να κάνει με την δημοσίευση , το Δίκτυο 2.0 έχει να κάνει με την συμμετοχή , αναφέρει ο εκδότης Τόνι Ο’Ρέιλι (η εταιρεία του βοήθησε να διατυπωθεί αυτή η αντίληψη για την φάση 2 , το 2004). Μια σελίδα wiki είναι Δίκτυο 2.0 , καθώς επιτρέπει στους χρήστες να προσθέσουν στο περιεχόμενο της ή να το επιμεληθούν (wiki-wiki στα χαβανέζικα σημαίνει «άντε γρήγορα»). Το πιο γνωστό παράδειγμα είναι η Wikipedia , η διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια , την οποία μπορεί ο οποιοσδήποτε να βελτιώσει , μερικές φορές χαλώντας την , αλλά κάποιες εταιρείες χρησιμοποιούν wikis για να δημιουργήσουν ημερήσιες διατάξεις ή για να αναπτύξουν ιδέες.

 

 

 

Πολυσυλλεκτικές ιστοσελίδες

 

Στο Δίκτυο 2.0 , οι ιστοσελίδες βάζουν το λογισμικό τους και τα δεδομένα να δουλέψουν για σένα , αποφεύγοντας έτσι να κατεβάσεις προγράμματα στον σκληρό σου δίσκο και να το κάνεις ο ίδιος. Το Δίκτυο μοιάζει πια όλο και περισσότερο με ιστό και κεντρικό ρόλο παίζει η διασύνδεση, είτε συνδέοντας ανθρώπους μεταξύ τους (social media) , είτε συνδέοντας διαφορετικές πηγές περιεχομένου στην ίδια ιστοσελίδα(mashups). Μια τέτοια πολυσυλλεκτική ιστοσελίδα χρησιμοποιήθηκε , για να βοηθήσει τους ανθρώπους της Νέας Ορλεάνης μετά τον τυφώνα Κατρίνα , να βρουν δουλειές. Έγραφαν στην ιστοσελίδα το είδος της δουλειάς που αναζητούσαν , η ιστοσελίδα έψαχνε πάνω από 1000 γραφεία εύρεσης εργασίας και έδειχνε την θέση τους σε ένα χάρτη του Google.

 

Τα Δίκτυο 2.0 παίζει σημαντικό ρόλο στο κτίσιμο της μάρκας του προϊόντος. Έχει αποδειχτεί ένα σημαντικό εργαλείο του μάρκετινγκ για το μέλλον, αφού η μάρκα του προϊόντος είναι το άθροισμα των συνολικών συναισθημάτων και εμπειριών που σχετίζονται με το προϊόν της επιχείρησης. Όσο τα κοινωνικά δίκτυα στερεώνονται περισσότερο στην κουλτούρα, τόσο περισσότερο η συμπεριφορά του μάρκετινγκ πρέπει να αντικατοπτρίζει την ευαισθησία και την εμπιστοσύνη, οι οποίες είναι αναγκαίες στην ανθρώπινη συζήτηση.

 

Ας αναλογιστούμε σε τι βαθμό χρησιμοποιούμε την προβολή σαν διάσταση του μάρκετινγκ εν έτι 2017. Είναι καιρός να σταματήσουμε να αναλωνόμαστε σε παλαιομοδίτικες προσεγγίσεις που και άκαιρες και κοστοβόρες είναι. Το διαδίκτυο αποτελεί ένα φοβερό σύμμαχο στην προβολή και είναι επιτακτική ανάγκη να το χρησιμοποιούμε. Επικεντρωθείτε στην εφαρμογή καινοτόμων , σύγχρονων , διαδραστικών τεχνικών επιχειρείν. Το έχω γράψει παλιότερα και το γράφω πάλι: Δεν είναι κακό να μην ξέρεις. Κακό είναι να αρνείσαι πεισματικά να μάθεις. Ειδικά όταν τα πείσματα σου έχουν αντίκτυπο εκεί που σε πονάει. Στην τσέπη σου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή: Digital Capital by Alex Lowy, David Ticoll, Don Tapscott

4 Μαρ 2017 – Περιοδικό: Νήσος Κως – Tεύχος 44