Home / ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ  / Ν.Μυλωνάς: Η διαδημοτική αναπτυξιακή Α.Ε. Κω-Νισύρου-Αστυπαλαίας θα γίνει – Το τοπικό αναπτυξιακό έλλειμμα δεν θα αναπληρωθεί

Ν.Μυλωνάς: Η διαδημοτική αναπτυξιακή Α.Ε. Κω-Νισύρου-Αστυπαλαίας θα γίνει – Το τοπικό αναπτυξιακό έλλειμμα δεν θα αναπληρωθεί

Η διαδημοτική αναπτυξιακή Α.Ε. Κω-Νισύρου-Αστυπαλαίας θα γίνει…

Το τοπικό αναπτυξιακό έλλειμμα δεν θα αναπληρωθεί

 

 

 

Α. Σήμερα είναι η συνέχεια της συζήτησης της 2-12-2020 στο δημοτικό συμβούλιο Κω (Δ.Σ.) για την δημιουργία διαδημοτικής αναπτυξιακής ανώνυμης εταιρείας Α.Ε. Κω-Νισύρου-Αστυπαλαίας που δεν πήρε την αναγκαία πλειοψηφία. Η Α.Ε. θεσμοθετήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και τροποποιήθηκε σε φιλελεύθερο πλαίσιο  από την σημερινή κυβέρνηση. Ο νόμος θέτει ως όρο και όριο για την δημιουργία της ΑΕ,  απόφαση Δ.Σ. την 31-12-2020 μιλώντας για ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ δημιουργία. Δεν τίθεται θεμα διαφορετικής αντιμετώπισης των Δήμων που δεν θα συστήσουν αυτού του τύπου ΑΕ τόσο στην κατανομή όσο και στην διαχείριση του κρατικού και ιδίως του αναμενόμενου αντι-COVID ευρωπαϊκού χρήματος των 32 δις που η χώρα μας θα πάρει λόγω της χαλάρωσης της ‘’Ευρωπαϊκής δημοσιονομικής πολιτικής’’.

 

 

 

Β. Τα λεγόμενα από τον Δήμαρχο Κω και στις ανακοινώσεις τοπικών φορέων ότι θα χαθούν χρήματα αν δεν δημιουργήσουμε την ΑΕ είναι αστήρικτες. Ακόμη πιο αστήριχτα είναι τα λεγόμενα τους περί ‘’μοναδικής αναπτυξιακής ευκαιρίας’’. Με αυτά τα όπλα ασκούνται πιέσεις στα μέλη του ΔΣ να παρθεί σήμερα η απόφαση που θα ανατρέπει την προηγούμενη, πριν από 25 μέρες  εκφρασμένη άποψη των μελών της μειοψηφίας παραδεχόμενοι ότι είχαν λάθος!  Αυτό είναι κάτι πολύ δύσκολο θα γίνει και θα έπρεπε να έχει αποφευχθεί. Η ευθύνη βαρύνει τον κ. Δήμαρχο ο οποίος στις 2-12-2020 είχε την υποχρέωση πριν φέρει το θεμα στο ΔΣ να κάνει προεργασία για να έχει εξασφαλίσει την αναγκαία θετική ψηφοφορία. Αλλά και εντός του ΔΣ φάνηκε ότι η παράταξη ΟΡΑΜΑ είχε την διάθεση να ψηφίσει θετικά αν διευκρινίζονταν μερικά  διαχειριστικά θέματα της ΑΕ πράγμα που ο Δήμαρχος αγνόησε! Ακολούθησε την εγωιστική τακτική των πιέσεων και καταγγελίας της μειοψηφίας για την ανωριμότητα της! Αφού δεν προετοίμασε το θέμα έχασε και την ευκαιρία να αναβάλει το θεμα, όπως ζήτησε η κ. Ρούφα! Ετσι ο κ. Δήμαρχος επέδειξε την δική του ανωριμότητα και γι αυτό φτάνουμε σήμερα στο έκτακτο γεγονός της ‘’χριστουγεννιάτικης σύγκλισης’’! Ακολούθησε η  άσκηση πίεσης μέσω της καταδίκης της μειοψηφίας από το περιφερικό συμβούλιο και τώρα με την ενεργοποίηση των τοπικών φορέων! Όλα αυτά για να κερδηθούν οι εντυπώσεις και να σωθεί το … νησί μας ή για να κερδίσει εντυπώσεις η Δημοτική Αρχή;

 

 

 

Γ.  Επειδή υπαρχει το ένστικτο της αυτοσυντήρησης των διαχειριστικών ομάδων της τοπικής εξουσίας θα βρεθεί η φόρμουλα της σύγκλισης ώστε όλοι κάτι να πάρουν για να μην φανεί η ήττα! Αυτό επιβάλλει η απλή αναλογική με την οποία εκλέχτηκε το ΔΣ και που ο Δήμαρχος μας ‘’παιδί του μονοπαραταξιοκού χθες’’ δεν κατανοεί και δεν μπορεί να υπηρετήσει. Στο σημερινό ΔΣ θα δούμε την οπισθοχώρηση της πλειοψηφίας και το κέρδος της μειοψηφίας.  Για παράδειγμα αντί μιας θέσης στο διοικητικό συμβούλιο της υπό δημιουργία ΑΕ για την μειοψηφία του δημοτικού συμβούλιου μας 2 θέσεις και κάποιες δόσεις ‘’αλατι+πιπερι’’ κλπ …   θα το δούμε.

 

 

 

 

Δ. Όμως το πρόβλημα δεν είναι εδώ. Το ζήτημα είναι το αύριο όλων μας σε σχέση με τον Δήμο μας εν μέσω της δυσκολίας της περιόδου που και της αβεβαιότητας που υπάρχει.  Επιβάλλεται η δημόσια αντιπαράθεση..

 

 

 

 

Αναπτυξιακή εταιρεία θα έπρεπε να έχει ο Δήμος μας. Το επέβαλλε η γνώση του ό,τι δίνονται συνέχεια χρήματα σε εταιρείες να μας κάνουν προγράμματα, καταστατικά, μελέτες κλπ ενώ δίνουμε σε ιδιώτες τον οικονομικό έλεγχο και την διαχείριση δημοτικού έργου. Ο ρόλος της θα ήταν πραγματικά αναπτυξιακός αφού σε κάθε σοβαρή εκμετάλλευση δημοτικής περιουσίας και δαπάνη δημοτικού χρήματος θα συνέτασσε συγκριτικές μελέτες και μελέτες κόστους οφέλους που θα μας καθοδηγούσαν σε στοχευμένες επενδύσεις και στήριξη συγκεκριμένων κλάδων της παραγωγής, ενώ θα μας ενημέρωνε για την πορεία υλοποίησης.  Αυτή η μορφή αναπτυξιακής εταιρείας δεν έχουμε γιατί η ‘’δημαρχεύουσα‘’ τοπική πολιτική ηγεσία δεν την ήθελε! Τώρα μας προτείνει κάτι άλλο που αλλάζει τον χαρακτήρα της μέχρι τώρα δημοτικής διαχείρισης αφού ο τομέας παραγωγής τεχνικών έργων την παίρνει σε μια μικρή ομάδα καλά τεχνικών που θα κινούνται μέσα στο σύστημα της ελεύθερης αγοράς ως εργολάβοι! Ετσι πιστεύεται ότι θα βελτιωθεί η παραγωγή έργου. (για την μελέτη σύστασης της ΑΕ πληρώθηκαν 20.000 ευρώ! ΝΤΡΟΠΗ!).

 

 

 

Ε. Δεν θα χαθούν χρήματα, ούτε είναι η μοναδική ευκαιρία για την ανάπτυξη του τόπου μας αν  ο Δήμος μας δεν αποκτήσει αναπτυξιακή ΑΕ. Μελετώντας τις εκθέσεις εκτέλεσης προϋπολογισμού 2020. το ΠΕΕ και τον προϋπολογισμό 2021, καταλήγαμε στο συμπέρασμα  ότι ο βαθμός υλοποίησης τους περιορίζεται 10%, συμπεριλαμβανομένων και των χρηματοδοτούμενων έργων! Στην διαπιστωμένη και διαχρονική αδυναμία του Δημου (Δήμων+Περιφερειών!) στην παραγωγή έργου έρχεται να απαντήσει ο νόμος της κυβέρνησης για την δημιουργία αναπτυξιακής ανώνυμης εταιρείας (μαγική συνταγή οι Α.Ε.). Η κυβέρνηση βλέπει τις αδυναμίες μέσα από την στατιστική επεξεργασία των δημοτικών πραγμάτων και έχοντας μια ακραία νεοφιλελεύθερη ιδεολογία, παρεμβαίνει με τον τρόπο που ξέρει: ιδιωτικοποιώντας το κομμάτι της δημοτικής πολιτικής που λέγεται ‘’σχεδιασμός-ανάθεση-κατασκευή-παρακολούθηση-παραλαβή έργων’’!

 

 

 

Ζ. Όλοι γνωρίζουμε ότι έχουμε οδηγηθεί σε ένα πολιτικό τέλμα μέσα στο οποίο αναζητούνται χαραμάδες ελπίδας. Το ζητημα δεν είναι άσπρο-μαύρο δηλ. το ναι ή το όχι στις μορφές διαχείρισης ΑΕ ή ΔΕ. Η ιδιωτικοποίηση δεν είναι πανάκεια! Δέστε άλλες ΑΕ του Δημου μας πχ ΜΑΡΙΝΑ.  Η κατάσταση που υπαρχει δεν είναι καλή και πρέπει να αλλάξει. Όμως προς τα πού; Οι ανακοινώσεις των τοπικών φορέων άσκησης πίεσης στην μειοψηφία είναι χαρακτηριστικές της απουσίας τοπικού αναπτυξιακού οράματος και άγνοιας! Ανακηρύσσουν ως μοναδική μας ευκαιρία χρηματοδοτικά πρωτοκόλλα που δεν έχουν σχέση με τις τοπικές υποδομές! Τα αντι-COVID ευρωπαϊκά χρήματα των 32 δις στοχεύουν σε πανευρωπαϊκή ανάπτυξη μέσω των στόχων που η ΕΕ έχει καθορίσει.

 

 

 

Τοπικά χρειαζόμαστε ένα δικό μας αναπτυξιακό πρόγραμμα και δημοτική παρέμβαση σε στοχευμένες επενδύσεις αξιοποίησης τοπικών δυνατοτήτων! Με στήριξη συγκεκριμένων κλάδων τοπικής παραγωγής! Με συνεργασία διαμεσολαβητικών θεσμών, όπως ινστιτούτα και πανεπιστήμια! Όπως γίνεται σε όλο τον κόσμο!

 

 

 

Ν. Μυλωνάς

 

 


 

 

 

 

Η ελληνική οικονομία πάσχει από υπερδιόγκωση του τομέα των υπηρεσιών, αδυναμία του δευτερογενούς τομέα, καθώς και έλλειμμα παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας στη γεωργία. Για τους ίδιους λόγους δεν μπορεί να ανταγωνιστεί διεθνώς και έχει μεγάλη εξάρτηση από τις εισαγωγές, ιδίως στα κεφαλαιουχικά αγαθά. Η εκτόξευση του δημόσιου χρέους ήταν απόρροια αυτών των μακροοικονομικών εξελίξεων.

Χωρίς συστηματική και δυναμική κινητοποίηση των εγχώριων πόρων δεν θα μπορέσει η Ελλάδα να μπει στην επενδυτική πορεία που απαιτείται για ταχύρρυθμη ανάπτυξη.

Το χρέος και η ανάγκη εξυπηρέτησής του έδεσαν χειροπόδαρα τη δημοσιονομική πολιτική. Αν προσθέσουμε και την καταστροφή του τραπεζικού συστήματος, το οποίο είναι πλέον απολύτως ανίκανο να στηρίξει τις επενδύσεις και την ανάπτυξη, το αναπτυξιακό πρόβλημα της χώρας γίνεται ακόμη μεγαλύτερο.

Για να σταθεί ξανά η Ελλάδα στα πόδια της χρειάζεται ένα πραγματικό σχέδιο ανάπτυξης που θα αναγνωρίζει το διεθνές πλαίσιο και θα βασίζεται στη σύγχρονη οικονομική θεωρία και βιβλιογραφία. Η παραγωγικότητα και η ανάπτυξη εξαρτώνται από τις συνθήκες ζήτησης, όπως και από τους μηχανισμούς χρηματοδότησης/πίστωσης. Η αύξηση της παραγωγικότητας έρχεται μέσα από τεχνολογική αλλαγή που προκύπτει από αλλαγές στα μερίδια κόστους εργασίας και κεφαλαίου. Όταν πιέζεται το κεφάλαιο, τότε καινοτομεί. Το ζήτημα είναι να προσδιοριστεί η πορεία των πραγματικών μισθών και το κόστος μετάβασης των νέων τεχνολογιών ώστε να επιτευχθεί η άνοδος της παραγωγικότητας.

Όσο για τις εξαγωγές, ο ήλιος, η θάλασσα και ο πολιτισμός, όχι μόνο είναι χαμηλής προστιθέμενης αξίας, αλλά συνεισφέρουν ελάχιστα στις δυνατότητες της Ελλάδας να αυξήσει την πολυπλοκότητα των εξαγωγών της. Η χώρα εξάγει ένα πλέγμα αγαθών κυρίως μεσαίας τεχνολογίας και εισάγει το σύνολο σχεδόν των κεφαλαιουχικών αγαθών υψηλότερης τεχνολογίας. Για να υπάρξει εξισορρόπηση αυτής της κατάστασης απαιτείται δημόσια παρέμβαση με στοχευμένες επενδύσεις και στήριξη συγκεκριμένων κλάδων. Απαιτούνται επίσης διαμεσολαβητικοί θεσμοί, για παράδειγμα, μια σειρά ινστιτούτα (όσα δεν κατέστρεψε η Τρόικα), όπως γίνεται σε τόσες άλλες χώρες του κόσμου. Αυτή θα ήταν όντως στήριξη της «εξωστρέφειας».  Τα υπόλοιπα είναι ευχολόγια κι ελαφρές κουβέντες.

Συγκεκριμένα, η ΕΚΤ έχει σταδιακά μετεξελιχθεί σε μια αναγνωρίσιμη εκδοχή της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ και της Ιαπωνικής Κεντρικής Τράπεζας, απορροφώντας τεράστιο όγκο κρατικών χρεογράφων. Στην ουσία η ΕΚΤ έχει εκμηδενίσει τα σπρεντ στα επιτόκια κρατικού δανεισμού. Ξαφνικά βρέθηκε ακόμη και η Ελλάδα να δανείζεται με αρνητικά επιτόκια. Ταυτόχρονα υπήρξε άρση του Συμφώνου Σταθερότητας επιτρέποντας πρωτοφανή χαλάρωση της δημοσιονομικής πολιτικής σε ολόκληρη την ΕΕ. Η ελληνική κυβέρνηση θα μπορέσει να διατηρήσει μεγάλα δημοσιονομικά ελλείμματα το 2020-21.

Χρειάζεται πραγματικό σχέδιο ανάπτυξης που θα αρχίσει να απαντάει στα προβλήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω. Σχέδιο που θα βασίζεται σε μια νέα σχέση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα προωθώντας θεσμούς που θα αλλάξουν την κοινωνική ισορροπία υπέρ του λαϊκού και εργατικού στοιχείου. Έχει καίρια σημασία το επόμενο διάστημα να υπάρξει ουσιαστική δημόσια συζήτηση για το πως θα πρέπει η χώρα μας να διαμορφώσει πολιτική τομών ώστε να μπει σε τροχιά ανάπτυξης. Η κυβέρνηση της ΝΔ δυστυχώς δεν έχει τίποτε να προσφέρει, όπως δείχνει και η Έκθεση Πισσαρίδη που παράγγειλε. Το πεδίο είναι ανοιχτό για νέες και ριζοσπαστικές προτάσεις.