ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ: Πως μπορούμε να ανιχνεύουμε έγκαιρα σε ένα παιδί τις μαθησιακές δυσκολίες;

ΕΙΡΗΝΗ ΒΟΥΡΟΥ Pg.Dip, MA ΧΑΡΙΝΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ-ΕΙΔ.ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ* ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ
*[Εκπρόσωπος Δωδεκανήσων & Νήσων Αιγαίου
του ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΛΟΓΟΠΑΘΟΛΟΓΩΝ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΣΕΛΛΕ)]
ΚΕΝΤΡΟ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ «ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ»
(ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ 1 – ΚΩΣ & ΑΝΤΙΜΑΧΕΙΑ)
Πως μπορούμε να ανιχνεύουμε έγκαιρα τις μαθησιακές δυσκολίες;
Οι γονείς συχνά απορούν και αναρωτιούνται πώς μπορούν να καταλάβουν αν το παιδί τους έχει μαθησιακές δυσκολίες. Η ανίχνευση των μαθησιακών ιδιαιτεροτήτων ενός παιδιού έχει τεράστια σημασία. Η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση του μαθησιακού προβλήματος βοηθάει στην επιτυχή αποκατάσταση και στην αποφυγή των ψυχολογικών προβλημάτων που προκαλεί η καθημερινή αποτυχία και απόρριψη που εισπράττουν αυτά τα παιδιά στο σχολείο και στο σπίτι.
Ο όρος «μαθησιακές δυσκολίες» χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις δυσκολίες που συναντά ένα παιδί σχολικής ηλικίας στο γραπτό λόγο, συγκεκριμένα στους τομείς της ανάγνωσης, της γραφής, της ορθογραφίας και της αριθμητικής. Οι μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζονται κατά τις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου, όταν ένα παιδί δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις εκπαιδευτικές απαιτήσεις.
Υπάρχουν δύο κατηγορίες μαθησιακών δυσκολιών: Οι γενικές μαθησιακές δυσκολίες και οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία)
Δυστυχώς, η έλλειψη κατανόησης από το άμεσο περιβάλλον του παιδιού, η κριτική και η απόρριψη μπορούν να δυσχεράνουν ακόμη περισσότερο την ήδη φορτισμένη κατάσταση. Οι γονείς συχνά αφήνουν το χρόνο να κυλήσει γιατί δε γνωρίζουν ότι μπορούν να κάνουν κάτι για την ουσιαστική αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, ενώ παράλληλα ελπίζουν ότι αυτές οι δυσκολίες του παιδιού τους θα εξαφανισθούν – ως διά μαγείας- καθώς αυτό θα μεγαλώνει και θα ωριμάζει.
Για την έγκαιρη διάγνωση μαθησιακών προβλημάτων, οι ακόλουθες ενδείξεις μπορούν να βοηθήσουν να εντοπιστούν τα παιδιά που θα αντιμετωπίσουν μαθησιακές δυσκολίες στη μαθητική τους ζωή:
• Αντιμετωπίζουν πρόβλημα στο να μάθουν το αλφάβητο, λέξεις με ομοιοκαταληξία ή να συνδέουν τα γράμματα με τους αντίστοιχους ήχους τους.
• Αντιμετωπίζουν για την ηλικία τους δυσκολίες να διακρίνουν και να αποκωδικοποιήσουν λέξεις και συνδυασμούς γραμμάτων.
• Δυσκολεύονται να θυμηθούν τους ήχους που αντιστοιχούν στα γράμματα.
• Κάνουν πολλά λάθη όταν διαβάζουν φωναχτά, επαναλαμβάνουν λέξεις και κάνουν παύσεις όταν διαβάζουν.
• Δυσκολεύονται να καταλάβουν τι διαβάζουν.
• Δυσκολεύονται στην ορθογραφία.
• Έχουν πολύ κακό (άσχημο) γραφικό χαρακτήρα ή κρατούν το μολύβι τους αδέξια.
• Δυσκολεύονται να καταλάβουν και να χρησιμοποιούν βασικούς κανόνες γραμματικής, συντακτικού και στίξης.
• Δυσκολεύονται να εκφραστούν γραπτώς.
• Δυσκολεύονται να οργανώσουν τις σκέψεις τους όταν προσπαθούν να γράψουν.
• Δυσκολεύονται να θυμηθούν και να χρησιμοποιούν μαθηματικές πληροφορίες ανάλογα με τη σχολική τους τάξη (για παράδειγμα τους πίνακες της προπαίδειας κλπ).
• Δυσκολεύονται να εφαρμόσουν τις κατάλληλες ανά τάξη μαθηματικές έννοιες και ιδέες.
• Δυσκολεύονται να καταλάβουν πώς να ξεκινήσουν μια εργασία και να συνεχίσουν οργανώνοντας και ολοκληρώνοντας την εργασία αυτή.
• Συχνά, όταν μιλάνε, κάνουν αναγραμματισμούς (π.χ. λένε Παθαναϊκός αντί για Παναθηναϊκός).
• Μπερδεύουν λέξεις που μοιάζουν ηχητικά (π.χ. γεμίσει/γεννήσει).
• Έχουν περιορισμένο λεξιλόγιο.
• Αδυνατούν να διηγηθούν κάτι που τους συνέβη ή να αφηγηθούν μια ιστορία παραθέτοντας τα γεγονότα στη σωστή χρονική αλληλουχία. Οι προτάσεις τους δεν είναι ολοκληρωμένες νοηματικά.
• Δυσκολεύονται να ονομάσουν αντικείμενα που βρίσκονται στο άμεσο περιβάλλον τους με αποτέλεσμα να κάνουν παύσεις ψάχνοντας να βρουν τη σωστή λέξη και μιλάνε, ή να καταφεύγουν σε χειρονομίες προκειμένου να επικοινωνήσουν με το συνομιλητή τους.
• Δυσκολεύονται ενδεχομένως να σχεδιάσουν ορισμένα σχήματα (π.χ. ρόμβος).
• Συγχέουν γράμματα που μοιάζουν οπτικά (π.χ. φ/θ, γ/χ).
• Ξεχνούν τις οδηγίες που δίνει η δασκάλα σχετικά με τις ασχολίες τους μέσα στην τάξη ή τι πρέπει να ετοιμάσουν για την επόμενη μέρα.
• Ξεχνούν τα πράγματά τους στο σχολείο.
• Αφαιρούνται και αδυνατούν να μείνουν συγκεντρωμένα σε μια δραστηριότητα.
• Δυσκολεύονται να επαναλάβουν με τη σωστή σειρά τις ημέρες της εβδομάδας και τις εποχές.
• Επίσης δυσκολεύονται στη σωστή χρήση χρονικών επιρρημάτων (π.χ. πριν, τώρα, μετά, χθες, αύριο) και συχνά υστερούν στην κατανόηση χωρικών εννοιών.
Η διάγνωση μπορεί να πραγματοποιηθεί στο τέλος της δευτέρας τάξης του δημοτικού, όπου έχει ολοκληρωθεί πλήρως η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης μέσα από τη χρήση τεστ ανάγνωσης, κατανόησης, γραφής-ορθογραφίας, ανάπτυξης θέματος και αριθμητικής. Έχει αποδειχθεί πως όσο πιο έγκαιρα γίνει η διάγνωση, τόσο καλύτερα ένα παιδί αξιοποιεί την βοήθεια που του παρέχεται.
Ωστόσο, από την 1η τάξη του δημοτικού ή και νωρίτερα, όταν υπάρχουν διαπιστωμένες χαμηλές επιδόσεις στις μαθησιακές δεξιότητες του παιδιού, προτείνουμε στους γονείς την αξιολόγηση του παιδιού τους και την έναρξη πρώιμης μαθησιακής παρέμβασης.
Είναι αποδεκτό από την επιστημονική κοινότητα ότι αν η παρέμβαση ξεκινήσει νωρίς, τα αποτελέσματα είναι θεαματικότερα!
Καλέστε στο 22420-30228 για να κλείσετε το ραντεβού σας
ΠΗΓΗ: FREE PRESS “ΝΗΣΟΣ ΚΩΣ”