Home / ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ  / ΕΙΡΗΝΗ ΒΟΥΡΟΥ - ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ  / ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ: Γλωσσική Καθυστέρηση – Γιατί το παιδί μου δεν έχει μιλήσει ακόμα;

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ: Γλωσσική Καθυστέρηση – Γιατί το παιδί μου δεν έχει μιλήσει ακόμα;

ΕΙΡΗΝΗ ΒΟΥΡΟΥ Pg.Dip, MA                                                                                                ΧΑΡΙΝΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ-ΕΙΔ.ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ*                                                                         ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

*[Εκπρόσωπος Δωδεκανήσων & Νήσων Αιγαίου
του ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΛΟΓΟΠΑΘΟΛΟΓΩΝ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΣΕΛΛΕ)]

 

ΚΕΝΤΡΟ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ «ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ»

(ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ 1 – ΚΩΣ & ΑΝΤΙΜΑΧΕΙΑ)

 

 

 

 

Γλωσσική Καθυστέρηση – Γιατί το παιδί μου δεν έχει μιλήσει ακόμα;

 

 

Η γλώσσα κατακτάται χωρίς κάποια ειδική προσπάθεια και διδασκαλία από τα περισσότερα παιδιά. Ωστόσο, πολλά παιδιά δεν ακολουθούν την τυπική πορεία ανάπτυξης του λόγου. Σε μερικές περιπτώσεις αυτό συχνά αποτελεί συνέπεια μιας υπάρχουσας πάθησης. Όταν όμως η γλωσσική καθυστέρηση είναι ήπια και δεν παρατηρείται καθυστέρηση σε άλλους τομείς, τα αίτια είναι άγνωστα. Αποτελέσματα  ερευνών  δηλώνουν ότι, το 16% των φυσιολογικών παιδιών ηλικίας 2 με 3  χρονών με καλή αντίληψη του προφορικού λόγου, παρουσιάζει περιορισμένη εκφραστική ικανότητα.

 

 

 

Συνήθως, η γλωσσική καθυστέρηση είναι εμφανής, όταν το παιδί πλησιάζει την ηλικία των 3 ετών και εμφανίζει ένα η περισσότερα από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

 

 

•     Επικοινωνεί μόνο με νοήματα (δείχνει αυτό που θέλει)

 

•     Λέει μόνο συλλαβές ή λέξεις όπως μαμά, μπαμπά, παππού, γιαγιά, νερό (λεξιλόγιο < 50 λέξεις)

 

 

•     Δυσκολεύεται να μιμηθεί λέξεις που του λέμε

 

 

•     Ο λόγος του είναι ακατανόητος (δεν είναι καθαρός), από το κοινωνικό περιβάλλον

 

 

•     Δεν ακολουθεί εντολές ή οδηγίες (π.χ. φέρε τα παπούτσια σου)

 

 

•     Δεν σχηματίζει φράσεις (π.χ. μαμά βόλτα, μικρές προτάσεις: μαμά τρώει μήλο)

 

 

•     Δεν γνωρίζει βασικές έννοιες

 

 

 

 

Η κατάκτηση των γλωσσικών δεξιοτήτων ποικίλλει χρονολογικά από παιδί σε παιδί και πολλά παιδιά που παρουσιάζουν μικρή καθυστέρηση στο λόγο εξελίσσονται απόλυτα φυσιολογικά.

 

Παρόλο που το 50% των παιδιών με αργή εξέλιξη στον λόγο στην ηλικία των 3 χρονών καταφέρνει να ξεπεράσει τη γλωσσική αργοπορία, το υπόλοιπο 50% συνεχίζει να παρουσιάζει γλωσσική καθυστέρηση, σε τομείς όπως είναι η άρθρωση και φωνολογία των λέξεων (η σωστή προφορά των φωνημάτων και λέξεων), η σύνταξη και η μορφολογία του λόγου (η σειρά και σύνδεση των λέξεων στην πρόταση).

 

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι, η αργή εξέλιξη στον λόγο μερικές φορές είναι προμήνυμα συνεχιζόμενης γλωσσικής καθυστέρησης και σε μεταγενέστερο στάδιο, μαθησιακής δυσκολίας.

 

Η έγκαιρη διάγνωση της γλωσσικής καθυστέρησης σε παιδιά μικρής ηλικίας (π.χ. στην ηλικία των 30 μηνών) θεωρείται πλέον σημαντική. Τα παιδιά ωφελούνται περισσότερο από τη θεραπευτική αγωγή στην ηλικία των 3 χρόνων σε σύγκριση με θεραπευτική αγωγή που αρχίζει σε μεγαλύτερες ηλικίες. Η πρώιμη αυτή περίοδος θεωρείται η πιο εύκαιρη και η πιο κρίσιμη για παρέμβαση, λόγω της πλαστικότητας του εγκεφάλου, που επιτρέπει τη βέλτιστη αφομοίωση των ερεθισμάτων που δέχεται το παιδί.

 

 


Καλέστε στο 22420-30228 για να κλείσετε το ραντεβού σας.

 

 

 

 

ΠΗΓΗ: περιοδικό Free Press “Νήσος Κως”