Home / ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ  / ΕΙΡΗΝΗ ΒΟΥΡΟΥ - ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ  / ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ: ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΔΥΣΠΡΑΞΙΑ – ΟΣΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ: ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΔΥΣΠΡΑΞΙΑ – ΟΣΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ

ΕΙΡΗΝΗ ΒΟΥΡΟΥ Pg.Dip, MA                                                                                                ΧΑΡΙΝΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ-ΕΙΔ.ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ*                                                                         ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

*[Εκπρόσωπος Δωδεκανήσων & Νήσων Αιγαίου
του ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΛΟΓΟΠΑΘΟΛΟΓΩΝ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΣΕΛΛΕ)]

 

 

ΚΕΝΤΡΟ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ «ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ»

(ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ 1 – ΚΩΣ & ΑΝΤΙΜΑΧΕΙΑ)

 

 

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ: ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΔΥΣΠΡΑΞΙΑ – ΟΣΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ

 

 

 

 

 

Τα παιδιά που παρουσιάζουν λεκτική δυσπραξία έχουν δυσκολία στο να δημιουργήσουν και να συντονίσουν τις ακριβείς κινήσεις που απαιτούνται για να εκφέρουν καθαρή ομιλία, ενώ δεν υπάρχουν στοιχεία που να δείχνουν βλάβη νευρών ή μυών.

 

 

Έχουν δυσκολία στην εκφορά ξεχωριστών ήχων της ομιλίας καθώς και στο να συνδέσουν τους ήχους αυτούς μεταξύ τους σε λέξεις. Σαν αποτέλεσμα η ομιλία τους να είναι συχνά ακατανόητη, ακόμη και για τα μέλη της οικογένειας τους.

 

 

 

 

Συνήθως, η διάγνωση γίνεται με βάση τα εξής χαρακτηριστικά:

* Δυσκολία να βάλουν ήχους και συλλαβές στη σωστή σειρά για να πουν τις λέξεις.

* Μεγάλη δυσκολία σε πολύπλοκες και πολυσύλλαβες λέξεις.

* Ασταθή λάθη (μπορεί να πουν μία λέξη με πολλούς διαφορετικούς τρόπους).

* Κάνουν κινήσεις αναζήτησης μέχρι να πουν τη λέξη που θέλουν (π.χ ψάχνουν που θα τοποθετήσουν  τη γλώσσα τους).

* Χρειάζεται να προσπαθήσουν αρκετές φορές για να αρθρώσουν σωστά μια λέξη.

* Διαταράσσεται ο ρυθμός και ο τόνος της ομιλίας.

* Τα άτομα έχουν καλύτερη γλωσσική κατανόηση απ ότι γλωσσική έκφραση.

* Ορισμένες περιπτώσεις εμφανίζουν και διαταραχές της μάσησης ή της κατάποσης.

* Μπορεί να συνυπάρχει με κινητική απραξία. Συγκεκριμένα μπορεί να συνοδεύεται με προβλήματα στη λεπτή κινητικότητα ( π.χ πώς να πιάσει το μολύβι ή το ψαλίδι) και με διαταραχές του κινητικού συντονισμού.

 

 

 

 

Συνυπάρχοντα χαρακτηριστικά:

• Καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη
• Δυσκολίες στη λήψη τροφής
• Στοματική δυσπραξία που επηρεάζει κινήσεις των χειλιών, της γλώσσας ή του ουρανίσκου
• Γενικευμένη αναπτυξιακή δυσπραξία που επηρεάζει τον αδρό ή και λεπτό συντονισμό κινήσεων
• Μαθησιακές δυσκολίες που επηρεάζουν την ανάγνωση και την γραφή
• Οικογενειακό ιστορικό με δυσκολίες ομιλίας

 

 

 

 

Η λεκτική δυσπραξία έχει περιγραφεί σαν μία εξελικτική και εξελισσόμενη  κατάσταση. Το εύρος των προβλημάτων που βιώνονται ‘ξεδιπλώνονται’ καθώς το παιδί εξελίσσεται και οι απαιτήσεις από αυτό μεγαλώνουν.

 

 

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η εμφάνιση του παιδιού που πάσχει από λεκτική δυσπραξία να είναι διαφορετική, από αυτή που αρμόζει στην ηλικία και το στάδιο ανάπτυξης του.

 

 

Γενικά θεωρείται ότι τα παιδιά με λεκτική δυσπραξία δεν βελτιώνονται χωρίς βοήθεια, απαιτείται τακτική άμεση θεραπεία από Λογοθεραπευτή.

 

 

Οι Λογοθεραπευτές χρησιμοποιούν διαφορετικές θεραπευτικές προσεγγίσεις για την θεραπεία της λεκτικής δυσπραξίας. Ένας από τους πλέον πιο αποτελεσματικούς τρόπους αντιμετώπισης είναι το Πρόγραμμα Nuffield, όπου κι εφαρμόζεται από το κέντρο μας!

 

 

Κατά τα πρώτα στάδια του Προγράμματος για την Δυσπραξία του Νuffield  προτείνονται στοματοκινητικέςασκήσεις που στοχεύουν στο να βοηθήσουν το παιδί να αναπτύξει ακριβείς και γρήγορες  κινήσεις σε όλα τα όργανα που συμμετέχουν στην εκφορά του λόγου και για να προετοιμάσει το συντονισμό αυτών των κινήσεων κατά τη διαδικασία εκφοράς λεκτικών ήχων.

 

 

Παρακάτω  προτείνονται  χρήσιμες στοματοκινητικές ασκήσεις  (χείλη –γλώσσα) για να βοηθήσετε τα παιδιά  στο σπίτι.

 

 

 

 

1. ΧΕΙΛΗ

 

Τα χείλη είναι σημαντικά για τον έλεγχο της σιελόρροιας ,της κατάποσης καθώς και για την εκφορά των ήχων του λόγου.

Καθόμαστε μαζί με το παιδί  μπροστά στον καθρέφτη , ζητήστε  από το παιδί  να

• Κάνει αστείες γκριμάτσες
• Ανοίγει και να κλείνει το στόμα του
• Φυσάει και  να ρουφάει χρησιμοποιώντας καλαμάκια ,μπαλόνια κλπ.

Ο στόχος της άσκησης είναι η βελτίωση του σχήματος που παίρνουν τα χείλη και οι κινήσεις τους  έτσι ώστε οι ήχοι της ομιλίας να εκφέρονται ευκολότερα.

 

 

2. ΓΛΩΣΣΑ

 

 

Η γλώσσα είναι και αυτή σημαντική για την μάσηση ,την κατάποση καθώς και για την άρθρωση φωνημάτων.

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας ,τα διαφορετικά μέρη της γλώσσας (το πρόσθιο τμήμα, οι πλευρές και η βάση της γλώσσας) πρέπει να κινούνται γρήγορα και με ακρίβεια  προς όλες τις κατευθύνσεις (πάνω-κάτω, μπροστά –πίσω, κλπ) προκειμένου να παράγουν διαφορετικούς ήχους.

 

 

 

Ενθαρρύνετε το παιδί σας να εξασκείται :

 

 

• Γλείφοντας γλειφιτζούρια
• Γλείφοντας κουτάλια
• Γλείφοντας κάτι γλυκό (μέλι , μερέντα ) από τα χείλη του
• Βγάζοντας τη γλώσσα του έξω  και να προσπαθεί να «φτάσει» τη μυτούλα του ή το πηγούνι του κλπ

Ο στόχος της άσκησης είναι να βελτιώσει  το σχήμα της γλώσσας  και τις κινήσεις της, έτσι  ώστε να ελέγχεται σωστά και να τοποθετείται με ακρίβεια προκειμένου να αρθρώνει σωστά τους ήχους.

 

Σημείωση: Οι κινήσεις γλώσσας μπορεί να είναι δύσκολες  και μπορεί να διαπιστώσετε ότι οι ασκήσεις που προτάθηκαν δεν είναι αποτελεσματικές .Εάν αυτό συμβεί  εγκαταλείψετε τις ασκήσεις  και επικεντρωθείτε σε ευκολότερες δραστηριότητες.

 

 

ΜΕΡΙΚΟΙ ΒΑΣΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ

 

 

• Ότι κάνετε, να το κάνετε σαν διασκεδαστικό παιχνίδι !
• Να το επαινείτε για την προσπάθεια, ακόμη και όταν δεν επιτυγχάνει το στόχο που έχετε θέσει.
• Έχετε το νου σας για κόπωση ,οι μύες κουράζονται πολύ γρήγορα.
• Η πρόοδος στον έλεγχο των μυών είναι συνήθως πολύ αργή ,έτσι μην είστε ανυπόμονοι ,προσπαθήστε να ενθαρρύνετε το παιδί να συνεχίσει την προσπάθεια.

 

Οι δραστηριότητες αυτές προτείνονται προκειμένου να σας βοηθήσουν αλλά σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστούν την θεραπεία . Εάν τα παιδιά δεν μπορούν  να κάνουν κάποια άσκηση  μη επιμείνετε γιατί η αποτυχία θα κάνει το παιδί σας πιο αρνητικό  και θα κάνει τη λογοθεραπεια δυσκολότερη για όλους τους εμπλεκόμενους. Συνεχίστε με κάτι που το παιδί μπορεί να κάνει μέχρι να πάρετε τις συμβουλές του ειδικου.

 

 

Καλέστε στο 22420-30228 για να κλείσετε το ραντεβού σας

 

 

 

 

ΠΗΓΗ: περιοδικό Free Press «Νήσος Κως»

ΠΗΓΕΣ

ASHA Position statement and Technical Report 2006

Williams,P.(2002) Developmental verbal dyspraxia-a review. Dyspraxia Foundation Professional Journal Issue 1.

Williams P.and Corrin, J.(1998) Developmental verbal dyspraxia. In Praxis makes Perfect .The Dyspraxia Foundation